Tuesday, May 5, 2009

Cerita cekodok

Ade yang panggil jemput-jemput, ade yang panggil cucur, tapi aku panggil cekodok..hehe
Dua hari lepas ngan semalam rajin la pulak masak cekodok..teringat cerita cekodok ni, masa dalam kelas, kawan aku dari indonesia bawa cekodok gi kelas, dia bagi aku rase, memang sedap... aku kata ngan dia "kat m'sia pun ade kuih ini, kami panggil cekodok", kawan aku ni tergelak la macam nak rak.. dia balas "kenapa panggil cekodok, seperti kodok bunyinya"..dia refer pada spesis katak la plak..hehe, aku sengih je..

Dua hari lepas masak cekodok ikan bilis+kentang+carrot+bawang goreng..cicah ngan sambal ikan bilis... bawa bekal untuk lunch kat uni..huhu, sesekali masak cekodok ni sedap la pulak.. teringat nostalgia dulu, kakak aku suka masak cekodok untuk minum petang, selalu aku yang request yang special.. bukan la special sangat pun, just masak lebih garing sikit je..

Semalam masak cekodok lagi..kawan hubby datang umah, masa tu aku tengah study so tak sempat nak masak best2..at the end masak cekodok jugak untuk minum petang.. tapi cekodok semalam tak pernah pun aku buat selama ni..ye lah, kalo kat m'sia tu boleh gak buat cekodok pisang, tapi bekalan pisang dah abis, yang ade buah epal..huhu, apelagi, aku pun mencipta resepi baru on da spot je..huhu.. cekodok epal+kelapa+esen vanila..nak manis, aku tambah gula sikit and telur untuk bagi lagi best..maka tercipta lah cekodok western style + asia style (coz ade kelapa)... macam sedap plak resepi baru nih..

Dulu kat m'sia, ada betik lebih aku beli kat pasar malam, tak abis2 betik tu, dok statik je dalam peti ais..so aku pun rase cam nak masak something guna betik tu..last-last aku buat cekodok betik..sound funny je kan.., sebab betik tu dah ranum, so aku bancuh cekodok macam buat cekodok pisang jugak, isi betik tu pun lembut..hasilnya sedap jugak.. akak aku siap bawa bekal pegi ofis dia.., kengkawan dia pun dapat la rasa cekodok betik tu..dan yang paling best tu, siap kene puji lagi cekodok tu..lain dari yang lain beb..

Satu lagi cerita pasal cekodok ni, adalah satu pagi, cam rajin je aku nak masak cekodok pisang.. since aku masuk ofis flexi hours maka boleh la aku berkampung kat dapur lama sikit pagi tu.. masak cekodok pisang, tapi terhangus sikit cekodok tu, oleh kerana dah masak, cekodok hangus pun takpe la..janji ade bekal nak bawak..so aku gi keje sambil berbekalkan cekodok pisang hangus..tapi tahap hangus tu takde la kritikal sangat, boleh diterima akal lagi la.. huhu. then tengah lepak2 kat pantry room sambil makan, tibe2 bos aku pun masuk.. "saya macam bau cekodok pisang je" hehe. alamak, nak bagi pun aku serba salah..dah la hangus cekodok tu..macamane ni... then aku pun cakap "Dr, saye bawa cekodok pisang tapi hangus sikit..tinggal satu je lagi, Dr raselah" hehe, aku meng-ofer bos aku.."eh, cekodok hangus ni la best, jarang dapat rase cekodok hangus ni"... jawab bos aku..rezeki bos dapat makan cekodok hangus aritu..

Cekodok ni dari dulu sampai la sekarang tak muak-muak aku makan..sebab boleh campur ngan macam-macam, ikut suka masing-masing..dan yang paling penting, cekodok ni paling senang nak buat..huhu, kalau agak2 takde idea nak masak tu, boleh la masak cekodok..sedap, cepat dan simple..:)

2 comments:

What's luv gotta do ? said...

cokkodos tu sedap sgt atie...i rasa mcm nak mkn cekodok la jap gi hehehe

nikihsa said...

hahaha...ko memang kreatif! x pernah dibuat dek orang. anyway cam menarik jer..hehe

p's:

cekodok pisang hangus peveret aku n atuk aku. kami panggil cekodok "mati kuman" coz dah la itam cam arang sure nyer kuman pun xleh idup..sedap ooo.......

Post a Comment